23948sdkhjf

Förtroendetapp för butikskedjorna – en aktör har rasat 22 procent på två år

Svenskarnas relation till den största aktören inom dagligvaruhandeln har fått sig en törn de senaste åren. Men även andra detaljhandelskedjor tappar.

Under onsdagen släpptes den senaste Förtroendebarometern, en undersökning som Medieakademin gjort årligen sedan 1997 där man bland annat mäter svenskarnas förtroende för olika myndigheter, organisationer och företag.

I årets undersökning har man, precis som tidigare år, frågat om hur svenskarna ser på klassiska varumärken som Systembolaget, H&M, Ikea, Coop och Ica. Samtliga aktörer har tappat jämfört med 2023. 

Systembolaget bibehåller sin position som det företag svenskarna har högst förtroende för. Hela 69 procent av de tillfrågade uppger att de har mycket eller ganska högt förtroende för bolaget, en minskning med två procent enheter jämfört med i fjol.

Även Ikea, som ligger på en andra plats, tappar två procentenheter och landar på ett 57-procentigt förtroende. H&M har allra sämst förtroende på 15 procent men har tappat minst jämfört med 2023 med en procentenhet.  

För andra året i följd minskar också förtroendet för de två äldsta dagligvaruaktörerna i Sverige, men tappet är allra störst för den största av dem. 

Bara 38 procent av de tillfrågade uppger att de har mycket eller ganska högt förtroende för Ica, vilket är ett ras med hela 11 procentenheter jämfört med 2023. Så sent som 2022, innan livsmedelspriserna ökade som allra mest, hade 60 procent av de tillfrågade förtroende för bolaget.

– Ica rasar för andra året i rad och de får väl som marknadsledande aktör ta mycket av smällen för de höga priserna och prisstegringarna, säger Henrik Ekengren Oscarsson, ledamot i Medieakademin och professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, till SR.

37 procent har förtroende för Coop som tappar två procentenheter jämfört med ifjol. 

Läs mer om: Ica
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078