23948sdkhjf

Här är vinnarna för bästa köpcentrum och årets koncept 2024

Kronprinsen i Malmö har utsetts till årets köpcentrum och World of toys har årets butikskoncept. Det fastslogs på årets NCSC Awards som arrangerades på Downtown Camper i Stockholm under gårdagskvällen.

Kronprinsen i Malmö, och därmed Heimstaden, tog hem vinsten i kategorin ”Commercial space of the year”.

– Vi är så glada över utmärkelsen Commercial Space of the Year. Det är en fjäder i hatten och bekräftar allt hårt arbete som vi med våra partners lagt ner på att modernisera denna ikoniska byggnad, säger Maria Petersson, vd Heimstaden Sverige och får medhåll av centrumchefen Sara Escobar.

– Det är en smått otrolig förändring som Kronprinsen genomgått de senaste åren och slutprodukten tickar i alla boxar. Det har vi fått höra av både kunder och hyresgäster och det är kul att juryn i NCSC Awards också tyckte det. Nu tar vi sikte på att vinna den nordiska finalen också, säger hon.

Denna nya tids kommersiella plats tar väl hand om platsen rika historia samtidigt som man skapat moderna och innovativa lösningar. Masterplanen är tydlig och konsekvent med omsorgsfullt utformade miljöer där man skickligt utnyttjat små och speciella ytor. Man vårdar och lyfter fram historien i byggnaden samtidigt som gestaltningen är modern och nytänkande. Med hög kvalitet på material och detaljer har man skapat en plats som känns varm och omhändertagande”, löd juryns motivering.

I kategorin ”Årets Butikskoncept” var det leksakskedjan World of toys satsning som föll helt i juryns smak.

Juryn är framförallt imponerade av att kedjan fortsatt expandera sitt erbjudande trots tuffa tider och lyfter särskilt fram konceptet ”provkrama en nalle” som en inspirerande modell för andra aktörer i branschen.

I motiveringen framgår att:

”Årets vinnande butikskoncept utmärker sig genom sina enastående prestationer i att skapa positiva och minnesvärda kundupplevelser. Med lekfullhet och envishet har man inte bara överlevt utan även blomstrat på lägen där konkurrenter tidigare tvingats stänga. Deras unika och noggrant utvalda sortiment, som riktar sig till olika åldersgrupper, har visat sig vara en framgångsrik strategi. Genom att skapa butiker med en touch av mod och kreativitet har de inte bara lockat kunder utan även genererat lönsamhet, trots branschens utmaningar”.

Som årets kedja utsågs Lyko som haft en otrolig framgångssaga från ett litet familjeföretag i Vansbro sedan in i näthandeln för att bli den storspelare bolaget är i dag, menar juryn.

”Man har därefter tagit klivet ut till fysiska butiker, med kunnig personal, service och behandlingar. 2023 öppnades en gigantisk flagship-butik mitt i centrala Stockholm, med köer ringlades runt halva stan. Det här är ett koncept som både är Fun, Friendly, Focused och Fabulous!”, skriver juryn i sin motivering.

Här är alla vinnare i NCSC Awards 2024

Commercial Space of the Year: Kronprinsen, Heimstaden

Special Commendation: Nya Hovås

Innovation of the Year: Open Spot, Vasakronan

Marketing Campaign of the Year: Stick Together, Frölunda Torg, Skandia Fastigheter

Commercial Player of the Year  (årets kedja:) Lyko

Commercial Player of the Year (årets butikskoncept): World of toys

Nordic Commercial Spaces & Communities, NCSC.


Tävlingen arrangeras av Nordic Commercial Spaces & Communities, NCSC.

Den 18 september möts vinnarna i Sverige, Finland, Danmark och Norge i en Norden-final.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.406