23948sdkhjf

Ellos tappar försäljning – men ökar vinsten

Kall vår dämpade klädförsäljningen. Återhållsam konsumtion inom både mode- och inredningssortimentet för Ellos i årets första kvartal.

Bolagets vd, Hans Ohlsson, beskriver marknadsläget som utmanande och med fortsatt återhållen köpkraft, särskilt inom heminredning. Men den kalla våren hade även en dämpande effekt på efterfrågan på kläder.

Första kvartalet 2024 inleddes därmed trögt sett till försäljning. Omsättningen sjönk med nästan 6 procent till 770 miljoner kronor under januari till mars jämfört med motsvarande kvartal i fjol då omsättningen noterades till 816 miljoner kronor. Däremot stärktes resultatet. Justerad EBITA ökade till 20 miljoner kronor jämfört med 7 miljoner. Den justerade EBITA-marginalen uppgick till 2,6 procent jämfört med 0,8 procent. Bruttomarginalen landade på 40,6 procent, en procentenhet högre än under fjolårets kvartal. 

Vid utgången av första kvartalet uppgick varulagret till 651 miljoner kronor, något lägre än motsvarande kvartal i fjol på 677 miljoner kronor. 

”Vi har därmed en välbalanserad lagerposition, vilket ger bra förutsättningar för vår- och sommarkollektionen när väderomslaget kommer”, skriver Hans Ohlsson vidare. 

Fokus för det innevarande året ligger på ökad effektivitet, minskade kostnader, förbättrat kassaflöde och ett vässat kunderbjudande.

I Ellos Group ingår Ellos, Jotex och Homeroom. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.468