23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Dagligvaruaktörerna utmanas – lågpriskonkurrenter tar miljarder

Lågprisaktörer på den ”grå marknaden” står för 5, 7 miljarder av den totala omsättningen inom dagligvaruhandeln 

Enligt data från CPS GfK tappar onlineaffärer, stormarknader och mindre dagligvarubutiker kunder till butiker som Öob, Dollarstore och Gekås Ullared på den så kallade ”grå marknaden”.

Drygt hälften av svenskarna handlade på den grå marknaden i fjol och de senaste fyra åren har antalet besök från kunderna under ett år gått från sju till åtta i Sverige. Den grå marknaden står enligt undersökningsföretaget för 1,8 procent av den totala omsättningen inom svensk dagligvaruhandel. Det motsvarar 5,7 miljarder kronor av de drygt 315 miljarder som omsattes 2023.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.173|instance-web04