Tvåsiffrig försäljningsökning i butik för Hemtex
Försäljningen online backade under första kvartalet. Hemtex-ägaren ökar omsättningen och resultatet.
Hemtextilkedjan Kid, som äger Hemtex, redovisar ökande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseresultatet visade en vändning till vinst.
Bruttoresultatet blev 428,2 miljoner norska kronor (339,2), med en bruttomarginal på 61,5 procent (56,0).
Ebitda-resultatet blev 124,5 miljoner norska kronor (56,6), med en ebitda-marginal på 17,9 procent (9,3).
Rörelseresultatet blev 9,5 miljoner norska kronor (-39,2), med en rörelsemarginal på 1,4 procent.
Resultatet före skatt var -10,9 miljoner norska kronor (-57,4). Resultatet efter skatt blev -9,1 miljoner norska kronor (-46,6). Resultat per aktie uppgick till -0,23 norska kronor (-1,15).
Kid har höjt sin ambition för den jämförbara tillväxten och spår nu en tillväxt om 4-5 procent framöver, upp från tidigare 3-4 procent. Tillväxten gynnas av bolagets investeringar i sina butiker och bolaget höjer även sin capex-prognos till 125 miljoner norska kronor per år, från tidigare 100 miljoner. Detta gjorde i samband med årsredovisningen.
Hemtex växte sin jämförbara försäljning med 14,3 procent under kvartalet (-10,9). Näthandeln minskade med 3,2 procent. Ebitda-resultatet stärktes till 33 miljoner norska kronor (4,6).