23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Svensk Handels förklaring till tvistökningen – ”Marknadsfört sig aggressivt”

Svensk Handel lägger skulden främst på kinesiska aktörer för ökningen av tvister mellan konsumenter och detaljhandlare. Branschorganisationen vill därför se regleringar som stoppar dem från att agera som de gör i dag. 

Nyligen publicerade Dagens Handel en genomgång över vilka detaljhandelsaktörer som fått flest anmälningar mot sig hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN, sedan årsskiftet 2023. Det visade sig bland annat att väldigt många e-handelsaktörer, som Shein, Allamode och Asos, fanns med i toppen.

Generellt sätt har antalet anmälningar ökat dramatiskt inom flera kategorier som innefattar detaljhandeln de senaste två åren. Inom kategorin kläder var antalet ärenden 2 213 under 2023. Det är en ökning med över 300 procent jämfört med 2021 då antalet ärenden landade på 612. Inom skor var ökningen runt 400 procent, elektronik ökade med över 30 procent och möbler ökade med över 50 procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.158|instance-web01