23948sdkhjf

Rekordomsättning för outdoorbolaget

Revolutionrace ökar både omsättning och rörelsevinst under fjärde kvartalet i det brutna räkenskapsåret.

– Vi summerar ytterligare ett starkt räkenskapsår med fortsatt försäljningstillväxt och en lönsamhet som ligger i toppen för vår bransch.

Det konstaterar Revolutionraces vd, Paul Fischbein, i kommentar till bolagets kvartalsrapport som släpptes i dag, tisdag. 

Under det fjärde kvartalet, april till juni, noterar Revolutionrace en omsättningsökning med 13 procent till 407 miljoner kronor jämfört med motsvarande kvartal i fjol då den uppgick till 362 miljoner kronor.

Rörelseresultatet uppgår till 74 miljoner kronor jämfört med 68 miljoner – en ökning om 9 procent och som ger en EBIT-marginal på 18,3 procent. Även bruttovinsten stärktes och uppgår till 293 miljoner kronor jämfört med 269 för kvartalet i fjol. Bruttomarginalen landar på 71,9 procent jämfört med 74,5 procent.

Under helåret, som sträcker sig från juli 2023 till juni 2024, redovisar Revolutionrace en nettoomsättning på 1 840 miljoner kronor, en ökning med 18 procent jämfört med 2022/2023 då omsättningen uppgick till 1 560 miljoner. Rörelseresultatet ökar med 24 procent till 386 miljoner kronor jämfört med 310 miljoner, en ökning med 24 procent. EBIT-marginalen uppgår till 20,9 procent (19,9) och bruttomarginalen till 71,3 procent (72,2).

Tillväxt har primärt drivits av marknader utanför Norden, ”helt i linje med vår tillväxtstrategi att växa internationellt”, skriver Paul Fischbein. Övriga världen ökade med 24 procent, följt av DACH-regionen, det vill säga Tyskland, Österrike och Schweiz, som var upp med 20 procent. Den nordiska marknaden stod för en 8 procentig ökning.

Bolaget planerar flera nya produkter och har därför utökat produktteamet. I skalkategorin släpps tre nya serier i olika priskategorier. 

– Vi fortsätter också att introducera nya outdoorplagg anpassade för mer aktiv träning. Dessutom utökar vi vår lyckade alpina kollektion från förra året med en mängd nya färger. Vi kommer också att vidareutveckla vår skokategori med fler produkter, skriver Paul Fischbein. 

I linje med ett framgångsrikt är har styrelsen föreslagit en utdelning om 1,20 kronor per aktie, vilket är något högre än fjolåret då aktieägarna fick 0,86 kronor per aktie.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.046