23948sdkhjf

Revolutionrace växer trots marknadens motvind

Outdoorbolaget Revolutionrace redovisar ökad omsättning under tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret jämfört med motsvarande period året före. Den justerade rörelsevinsten var oförändrad.

Omsättningen steg 1,7 procent till 486 miljoner kronor jämfört med 478 miljoner kronor, enligt bolagets kvartalsrapport för januari till mars.

– Försäljningen var ojämn under kvartalet med varierande tillväxt mellan månaderna där januari visade viss tillväxt, februari var svagare medan mars var klart starkare än föregående år, säger vd Paul Fischbein i en kommentar.

Försäljningen i Norden ökade med 9 procent i svenska kronor, och i DACH-regionen, Tyskland, Österrike och Schweiz, med 1 procent i lokal valuta. Bruttovinsten uppgick till 337 miljoner kronor jämfört med 342 miljoner kronor, motsvarande en bruttomarginal om 69,4 (71,5) procent. Justerat rörelseresultatet var oförändrat jämfört med jämförbart kvartal i fjol och uppgick till 101 miljoner kronor. 

Rörelseresultatet uppgick till 80 miljoner kronor jämfört med 101 miljoner kronor och den justerade EBIT-marginalen blev 20,8, procent i nivå med jämfört bart kvartal. EBIT-marginalen uppgick till 16,4 jämfört med 21,0 procent. Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -110 miljoner kronor (-49) medan likvida medel uppgick till 159 miljoner kronor (285).

Under framåtblick ges följande kommentar av Fischbein: 

”Marknadsförhållandena är fortsatt utmanande men när marknaden stabiliseras kommer vi att vara väl positionerade med en stark finansiell ställning, nöjda kunder och ett konkurrenskraftigt erbjudande där vi erbjuder outdoorprodukter med hög kvalitet till konkurrenskraftiga priser. Vi ser därmed goda förutsättningar att fortsätta vår långsiktiga tillväxtresa och noterar under de inledande veckorna i det fjärde kvartalet en försäljningsökning i lokala valutor jämfört med motsvarande veckor föregående år”.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078