23948sdkhjf

Efter flera tuffa år: Cervera gör historiskt starkt resultat

Cervera har inlett 2025 med sitt bästa resultat någonsin för perioden januari–juli. Bolaget vänder förlust till vinst och ökar omsättningen med 12 procent jämfört med i fjol.

Cervera, som ingår i Homeco-koncernen, har haft flera tuffa år efter förvärvet 2021. Men under årets första sju månader har utvecklingen vänt. Bolaget rapporterar en omsättningsökning på 12 procent jämfört med samma period 2024 och ett ebitda-resultat på 2 miljoner kronor, att jämföra med –44 miljoner året innan.

– I vår bransch har vi nästan alltid haft 11 förlustmånader per år och hela årsresultatet ska hämtas hem i julhandeln i december. Att konstatera att vi ligger på ett positivt ebitda-resultat efter 7 månader är något helt extraordinärt. Det borgar för att vårt årsresultat kommer att kunna matcha de vi hade under branschens toppår 2020-2021, säger Hans Redig Bolin, vd för Cervera i ett pressmeddelande.

Bolagets förbättrade resultat tillskrivs en kombination av ökad försäljning, effektivare butikskoncept och kostnadsbesparingar inom lokaler, personal, logistik och marknadsföring. Samtidigt har Cervera fortsatt investera i sin IT- och tech-avdelning, med satsningar på AI och digitala verktyg för retail.

– Vi har självklart lagt ner stor möda för att åstadkomma de nödvändiga förändringarna, men tack vare vårt tydliga ägardirektiv, det fantastiska samarbetet inom Homeco-koncernen och alla engagerade medarbetare har det kunnat genomföras trots tuffare tider, säger Redig Bolin.

Butikskonceptet har varit en central del i vändningen. Fler butiker har anpassats till ett mindre format som kan driftas med lägre personalkostnader, vilket skapat förutsättningar för lönsam drift även på lägre omsättningsnivåer.

– Vi vet att intresset för våra produkter och varumärken finns på många ställen där det inte finns någon Cerverabutik idag. Samtidigt ser vi att onlineförsäljningen gynnas av en lokal butik, säger Redig Bolin.

Cervera har även fördjupat samarbetet med leverantörer för att möta kunderna bättre.

– Det pratas mer än någonsin om kundlojalitet, vi upplevare att det många gånger är en färskvara inom konsumenthandeln idag, avslutar Redig Bolin.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094