23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ny prognos: Då står e-handeln för en fjärdedel av detaljhandelns försäljning

E-handeln fortsätter växa och kan stå för upp till 30 procent av detaljhandeln om tio år, enligt Svensk Handel.

E-handelns framfart i Sverige fortsätter och om tio år kan dess andel av den totala detaljhandelsförsäljningen uppgå till nästan 30 procent. Det visar en prognos från Svensk Handels rapport ”Läget i handeln” som släpptes under onsdagen.

Bedömningen är att e-handeln kommer att stå för mellan 24-29 procent av den totala försäljningen år 2035, att jämföra med 15 procent förra året.

Detta väntas samtidigt inte påverka den fysiska försäljningen negativt eftersom många e-handelsaktörer öppnar egna butiker. Därmed spås butiker fortsätta spela en viktig roll i den svenska handeln.

– Det är inte förvånande att e-handeln fortsätter att utvecklas och blir en allt viktigare del av den svenska handeln. Men det betyder inte att den fysiska butikens roll minskar. Tvärtom tror vi att framtidens handel präglas av en stark närvaro såväl i städer och handelsplatser som online”, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Vidare framgår det att den totala detaljhandeln väntas växa med 2,3 procent per år fram till 2035, där sällanköpsvaruhandeln och dagligvaruhandeln väntas växa med 3,6 respektive 0,5 procent per år. Att dagligvaruhandeln tros prestera så pass svagt är kopplat till att befolkningen bedöms växa långsamt framöver.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|