23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Trassel med internationell e-handel

En undersökning visar brister i e-handeln inom EU.

En undersökning genomförd av Konsument Europa visar att många e-handlare inte sköter sig. På sikt kan det bromsa utvecklingen av gränsöverskridande handel via internet. I undersökningen beställdes 114 varor från samtliga EU-länder, och 262 e-handelssajter granskades. 8 procent av varorna levererades inte. Nära var tredje e-handlare betalade inte tillbaka pengarna vid retur inom ångertiden. 32 procent av e-handelssajterna lämnade ingen information om ångerrätten, vilket krävs i lag. 13 procent av sajterna gav ingen information om avtalsvillkoren. ”Resultatet är nedslående. Vi kan inte reservationslöst råda konsumenter att handla från utländska e-handlare. Dessutom måste man ifrågasätta att betalning dras långt innan varan levereras, skriver Agneta Gillback, chef för Konsument Europa i ett pressmeddelande.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.08