23948sdkhjf

Engagemang, visitkort och provision

”Butiksmedarbetarna säljer inte bara ett täcke eller en tvål. De säljer möjlighet till samvaro, till att förverkliga drömmar, visa kärlek, göra det vackert omkring sig eller att ta hand om sig. Därför är det viktigt att förstå vilka förväntningar kampanjer skapar, säger Meta Carlsten, marknadsförare i detaljhandeln.

Varje år lägger företagen över 40 miljarder på marknadsföring. Men när kunden lockats till butiken har de svårt att hitta kampanjvarorna. Hur mycket av marknadsföringsbudgeten är pengar i sjön? ”Ledningen för detaljhandelsföretag säger ibland att det är för dyrt att förankra en påkostad marknadsföringskampanj bland butikspersonal” säger , som i många år arbetat med att hjälpa detaljhandeln att få ut mer av marknadsföringspengarna. ”Effekterna av marknadsföringen blir mycket bättre om marknadsföringskanalen och säljkanalen integreras. Investera i säljpersonalens kunskap så att de förstår och engagerar sig i varje marknadsföringsåtgärd” säger hon. Meta Carlsten förklarar att en marknadsföringskampanj sätter igång en process hos kunden. Annonser om extrapris på duntäcken väcker tanken att ett täcke vore en bra present till någon kunden tycker om. Han går till butiken, men det täcke han söker finns inte, och ingen talar om när eller om det kommer in eller föreslår något annat. Kunden har kvar sin idé om den perfekta presenten och går till konkurrenten. ”Butiksmedarbetarna säljer inte bara ett täcke eller en tvål. De säljer möjlighet till samvaro, till att förverkliga drömmar, visa kärlek, göra det vackert omkring sig eller att ta hand om sig. Därför är det viktigt att förstå vilka förväntningar marknadsföringskampanjer skapar, och inse att besvikelsen kan bli stor om varan är slut. Då gäller det att veta om/när varan kommer in igen eller föreslå ett bra alternativ” menar Meta Carlsten. Modereportage, artiklar om trädgårdsodling eller heminredning skapar också förväntningar och trafik till butiken. Det är viktigt att butikspersonalen har koll på vad som skrivs. Meta Carlsten ger det enkla tipset att nåla upp aktuella artiklar på en anslagstavla. Personligt ansvar är en bristvara i butiker idag. Att jobba i butik har blivit ett lågavlönat lågstatusjobb med hög genomströmning. Men det finns butikskedjor som lyckas engagera medarbetarna: ”Det gäller att locka människor som har ett genuint intresse för de varor de säljer, och att ge dem möjligheter att utveckla sitt kunnande. Hemtex utbildar säljare i gardinsömnad och materialkunskap, Stadium rekryterar helst säljare som är aktiva idrottsutövare och som verkligen är intresserade av alla nya finesser på årets sportskor. Möjligheterna att ge de mer kunniga medarbetarna bättre betalt är tyvärr begränsade, men det finns andra sätt, menar Meta Carlsten. Hon föreslår att butikssäljare får personliga visitkort: ”När kunden kommer hem med sin shoppingkasse finns kortet med som en påminnelse om att det var Lotta som hjälpte honom hitta rätt storlek. Chansen är då större att han återkommer till butiken, och att han då gärna handlar av just Lotta. Kombinera gärna detta med en liten provision på försäljningen, så ökar Lottas motivation att stanna i jobbet, samtidigt som kunden blir nöjd och måhända mer trogen” avslutar Meta Carlsten.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078