23948sdkhjf

Unga vill vara kompis med butiken

Ungdomar framställs ofta som illojala, både som anställda och som kunder. I flera av de fokusgrupp-intervjuer som jag har genomfört med ungdomar har vi diskuterat just lojalitet och resultaten är delvis överraskande, trots att de inte borde vara det. Och det är goda nyheter för handeln. Det skriver Joakim Norén i sin krönika.

De flesta ungdomar känner inte någon stark lojalitet till mer än ett fåtal varumärken, produkter eller butiker. De är för duktiga på att förstå marknadsföring och varumärkesbyggnad för att gå på de enkla knepen som fungerat förr. De skulle dock gärna vilja vara lojala mot något som är genuint bra. Ungdomarna själva säger att mycket av det som företagen gör för att skapa lojalitet inte bidrar med något i deras liv och därför inte skapar lojalitet. Som exempel på sådant som inte fungerar nämns varumärkesbyggande, profilering och kundklubbar. När det känns som om företagen tror att de kan lura dem, reagerar ungdomarna negativt och vänder företagen ryggen. Det som i stället skapar en positiv inställning och medveten lojalitet är när företagen gör något genuint bra för sina kunder. Det här borde inte förvåna, men tyvärr gör det nog det i många fall. Exempel på sådant som skapar lojalitet är rak kommunikation, bra produkter och trevligt bemötande. Det kan vara så enkelt som att bjuda på en krona när det saknas i närbutiken. Just butiker nämns av många unga som något man gärna vill vara lojal mot, men absolut inte mot varumärken. Lojaliteten måste gå åt båda håll, precis som mellan kompisar. Om ni ställer upp för era kunder, så kommer de att göra detsamma för er. Det är inga revolutionerande nyheter, men de tål att upprepas, tyvärr. Joakim Norén är trendanalytiker, vd för Camouflage Consulting och ekonomie magister från Handelshögskolan i Göteborg.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078