23948sdkhjf

Friryttarna som påverkar unga kunder

Freeriding är ett begrepp som har vuxit sig starkt de senaste åren inom sporter som snowboard, skidor, mountainbike, motorcross, skateboard, surfing och forskajak. Det är en strömning som korsar över flera olika aktiviteter och som binder dem samman med en gemensam inställning till utövandet och en egen livsstil. Joakim Norén funderar kring fenomenet i sin krönika.

Vad som skiljer dessa friryttare från andra sportutövare är bland annat att personlig stil, gemenskap och attityd är viktigare än tävlingsresultat och rankningar. Stjärnorna attraherar inte sponsorer genom tävlingsresultat utan genom att synas i filmer, bildreportage i tidningar och på uppvisningar. Inom snowboard ställer många av de bästa åkarna inte upp i de tävlingar som arrangeras av de officiella organisationerna. I stället blir det allt viktigare med tävlingar som har arrangerats av åkare och där åkarna, inte domare, bedömer och poängsätter varandras skicklighet. Att Terje Haakonsen, världens bäste snowboardåkare, inte ställde upp i OS i Nagano säger en del. Eftersom stil och livsstil är en viktig del inom freeridingen så har stjärnorna och trendsättarna stor inverkan på ungdomar som utövar dessa aktiviteter. Namn som Jon Olsson (skidor), Ingemar Backman (snowboard) eller Team Smod (skateboard) kanske inte säger så mycket för gemene man, men deras beteende påverkar en stor andel av Sveriges unga konsumenter. Är dessa unga freerider intressanta som konsumenter? Även om de kanske inte har så hög inkomst är de beredda att spendera mycket på sitt intresse. Under freeridefestivalen Åre Mountain Mayhem i juli samlades 150 downhillcyklister. Man åker kabinbana upp till toppen av Åreskutan och cyklar ned. Som mest fick 32 cyklar plats i kabinen och en downhillcykel kostar mellan 30 000 och 80 000 kronor. Det var cyklar för över en miljon i just den kabinen! Joakim Norén Trendanalytiker och vd för Camouflage Consulting och ekonomie magister från Handelshögskolan i Göteborg.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Clas Ohlson minskar personalstyrkan med 85 tjänster
2022 – Året då nostalgin flödade
Ica lanserar hårt besparingsprogram – 200 tjänster ska bort
XL-Byggs nya flaggskepp i Jönköping klar för start
Nu satsar Lyko fysiskt i Finland – här öppnar första butiken
Efter guldruschen – Zoo.se vill vara snabbfotad
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.109