23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

RnB minskar efter NK-dåd

Modeföretaget Retail and Brand minskade sin försäljning med 10,4 procent i september, jämfört med motsvarande period ifjol. Mordet på utrikesminister Anna Lindh påverkade kraftigt försäljningen i NK-huset.

RnB redovisar för september 2003 en försäljning på 96,2 miljoner kronor i egna butiker, jämfört med 107,4 miljoner kronor samma månad föregående år. – Vi hade ifjol en svag augustimånad och ett starkt september. I år var det tvärtom. Vi ökade i augusti med 17,7 procent, säger Göran Blomberg, RnB:s CFO, till Dagens Handel. Även mordet på utrikesminister Anna Lindh har bidragit till den minskade försäljningen i september. – Vi har påverkats av händelserna på NK, eftersom vi har en tredje del av vår omsättning i NK-huset. Hela Stockholm city lamslogs under en period känner vi och det var värst i NK-huset, säger Göran Blomberg. RnB fortsätter sitt omstruktureringsarbete, som ska vara fullt genomfört den 1 februari 2004. – Vi ska minska med ytterligare 13 butiker. Det innebär att vi har 86 butiker den 1 februari, säger Göran Blomberg. Han uppger att minskningen berör främst Saks/Blombergsbutiker. Retail and Brand äger och driver dessutom Polarn O. Pyret, Solo/Champagne och NK/Varumärkesbutiker.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.103