23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

EMV sänker inte priserna

De egna varumärkena sänker priserna och ökar mångfalden, hävdar dagligvarukedjorna. Tvärtom, visar en ny undersökning gjord på Lunds Universitet.

Solfia Ulver , doktorand på Företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, har tittat på sex varukategorier och hur stark tillväxten på egna varumärken är. Studien baseras på inköpsdata från 5 000 svenska hushåll som undersökningsföretaget GFK samlat in under två år. Och studien visar att tillväxten av handelns egna varumärken sker på bekostnad av mindre varumärken, både vad det gäller marknadsandelar och antal artiklar. Dessutom sjunker inte priserna, då de egna varumärkena ofta ersatt mindre, billigare varumärken. – Kundernas inköp av varumärken från mindre leverantörer har minskat när de egna varumärkenna ökat. Jag är inte förvånad, men jag trodde inte det skulle synas så klart, säger Sofia Ulver till DI.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093