23948sdkhjf

Julhandeln blir allt kortare

Julhandeln börjar inte tidigare för varje år som går. Det säger 66 procent av handlarna i en rundringning som Dagens Handel har gjort.

Många upplever i stället att julhandeln tenderar att bli kortare och intensivare. Förr var skyltsöndagen kring första advent inledningen på julhandeln. Så är det fortfarande, anser hälften av handlarna. Dagens Handel har frågat 50 handelsföretag om julhandeln. I undersökningen ingår detaljister, grossister och importörer. Julskyltar första advent – Vi säljer och slår in julklappar redan nu, men vi julskyltar inte förrän första advent, säger en detaljist i Stockholm som säljer sjukvårdsartiklar. Många kunder må uppleva att juldekorationen och julskyltningen inom handeln kommer upp tidigt. Men för många handlare är den riktiga julhandeln själva julruschen. Och den startar enligt handlarna inte förrän en till två veckor före jul. Då blir det i många butiker ”helt hysteriskt”. 33 av de 50 tillfrågade handlarna anser inte att julhandeln generellt inleds tidigare för varje år som går. – Julhandeln blir kortare och intensivare för varje år, säger en fotodetaljist i Örnsköldsvik som får medhåll av flera andra handlare i rundringningen. I vissa branscher har även försäljningen under mellandagarna stor påverkan på decembersiffrorna. – Vi har en kort och intensiv julhandel i vår bransch. Vi och kunderna satsar på mellandagsrean, säger en radio- och tv-detaljist i Landskrona. Varar till trettonhelgen En frukt- och gröntgrossist i Stockholm räknar med att julruschen varar ända till trettonhelgen: – Citrusfrukter och blommor säljer bäst. I undersökningen svarar 17 av de tillfrågade handlarna, eller 34 procent, att de upplever att julhandeln startar tidigare för varje år. På frågan ”Hur mycket tidigare?” svarar flertalet mer än två veckor tidigare. De ser början av november, alternativt mitten av november, som start för årets julhandel. Enstaka butiker startar dock sin julhandel redan under oktober. – Grannbutikerna börjar tidigare och tidigare. Det är bara att hänga med, säger en blomsterhandlare i Linköping. Telefonintervjuerna gjordes av Svensk Handels marknadsundersökning, SHMU, under andra veckan i november.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094