23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Kvinnan, kläderna och karriären

Filippa K inför det internationella genombrottet och efter mordet på Anna Lindh: – Varumärket Filippa K har inte skadats, men förlusten av Anna Lindh är ett stort bakslag för Sverige, säger modedesignern Filippa Knutsson i en exklusiv intervju med Dagens Handel.

Filippa Knutsson är noga med att hålla isär sig själv som person och varumärket. – Jag valde att kalla företaget och varumärket Filippa K för att det är personligt. Jag står själv för varumärkets själ och värderingar. Men att använda hela namnet hade känts för pretentiöst och privat – som om jag var en konstnär frikopplad från ekonomi och affärsutveckling. Jag är designer, och har en bestämd uppfattning om vad jag vill åstadkomma. För mig ligger den största utmaningen i att skapa något som fungerar affärsmässigt, säger hon. Tio butiker på tio år Filippa K tioårsjubilerar i år. Sedan den blygsamma starten 1993 har Filippa Knutsson och hennes närmaste medarbetare byggt upp företaget till att omfatta tio butiker i Sverige, Norge, Danmark och Holland, tre hundra försäljningsställen i Skandinavien, och tillverkning i Europa, Hongkong, Singapore och Indien. Omsättningen är 19 miljoner euro och företaget har ett sjuttiotal anställda. Filippa Knutsson och hennes ex-make Patrik Kihlborg äger hela företaget. Han är styrelseordförande.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14