23948sdkhjf

Från kontainer till egna glas

Det serbiska juicemärket Next i annorlunda glasflaskor har dykt upp på caféer och i mataffärer i Stockholm. Zivorjin Djordjevic, ägare till Fresh &Co. som tillverkar juicen är stolt.

- De hälso- och kvalitetsmedvetna svenskarna uppskattar våra rena, ekologiska produkter", säger Zivorjin Djordjevic och bjuder på hallonjuice, som rundats av med lite äpple. Next-juicerna finns sedan en tid i ett 40-tal Ica-butiker, samt på 400 caféer i Stockholm. På Sabis i Fältöversten har Next-juicerna blivit en storsäljare.Utsökta råvaror i säljande förpackning är hemligheten bakom framgången menar Djordjevic. - Serbien har Europas bästa förutsättningar att odla frukt och grönsaker, både när det gäller jordmån och klimat. Serbiska bönder använder varken konstgödning eller bekämpningsmedel. Det beror på att de på många år inte haft råd, men det passar mycket bra när vi nu bygger upp en modern livsmedelsindustri. Fresh&Co startade 1996, och blev Serbiens första privatägda livsmedelsindustri och var först i Serbien -Montenegro med att skapa ett varumärke. - Vi tyckte att Next lät internationellt och dynamiskt. På vår hemmamarknad var det en stor fördel i början, då allt importerat anses fint. I dag säljs Next-juicen i 16 länder, främst i södra Europa, men också i Storbritannien, Kanada och Skandinavien. Fresh&Co omsätter 47 miljoner euro. Zivorijn Djordjevic har varit mycket aktiv när det gäller förpackningsdesignen och han räknar med att trettio procent av hans arbetstid läggs på designfrågor. - Hittills har serberna exporterat sina underbara grödor i anonyma containrar. De har sålts till västeuropeisk livsmedelsindustri. Genom att själva förädla frukten och exportera den i förpackningar som kommunicerar kvalité skapar vi ett högre välstånd i Serbien, säger han. Den klara glasflaskan med sin säregna form har förutsättningar att bli lika klassisk som Coca-Cola eller Absolut Vodka. Tetra Pac, som har en fabrik i Belgrad har också tagit fram en ny kartong med skruvlock för Next-juicerna. - Förpackningen ingår i en serie som introducerats i år, säger Roger Oscarsson, försäljningschef för Tetra Pac i Belgrad. Fresh&Co är ett av 10 europeiska företag som valts ut att bli först med de nya förpackningarna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063