23948sdkhjf

Babyboom ger uppsving för specialbutiker

Dagens småbarnsföräldrar är ofta lite äldre, välutbildade och ställer krav. Det skapar grogrund för allt fler specialiserade barnbutiker. Och många föräldrar shoppar friskt.

– Många föräldrar förlänger sin egen livsstil i de produkter de köper till sitt barn, konstaterar Kicki Jansen, initiativtagare och projektledare till mässan Underbara barn, som nyligen arrangerades i Stockholm. Det går numera att få i stort sett allt från barnvagnen till babyskorna i just det material och den färg som man själv vill ha. Det ger utrymme för specialbutiker. – Vi köper oss själva ett bättre samvete. Vi lämnar våra barn tidigt på dagis för att vi ska förverkliga oss själva och ha karriär. Sedan hämtar vi på dagis och har jättedåligt samvete och öser över barnen allt vad vi kan och gör en massa aktiviteter. På mässan Underbara barn fanns ett femtiotal företag med fokus på barn före skolåldern. Här fanns butiker och tillverkande företag, med allt från säkerhetsprodukter och tandvårdsartiklar till kläder och böcker. Tanken är att mässan ska vara årligen återkommande och fungera som en mötesplats där föräldrar, mor- och farföräldrar och pedagoger kan få en överblick och skaffa sig ny kunskap. – Många blir chockade över hur utlämnad man faktiskt är när man blir förälder, både när det gäller information och kunskap. Många är vana att ha total koll på saker och ting. Men när de får barn blir de hänvisade till andra, som personalen på barnavårdscentralen och butiksbiträden. -– Det handlar mycket om att vi är äldre när vi får barn. Vi väntar längre. Vi ska först ha utbildningar, huset och så vidare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096