23948sdkhjf

Tomten som ger tillväxt

Den svenske tomten får i dagarna många brev. Men den finske tomten i Rovaniemi får över 600000 brev från barn i all världens länder. Finska staten sprider tomtebudskapet utomlands.

Finska posten finansierar tomtebrevsposten. Och Finnair marknadsför tomten och flyger varje dag den här veckan in tusentals turister från hela världen. Till Rovaniemi. Turism är världens största näringsgren. I Sverige omsätter den 164 miljarder och sysselsätter 126 000 människor. I direkta tal. Räknar man in verksamheter som uppstår till följd av turismen kan siffrorna mer än fördubblas. Få näringar har så stora positiva effekter för andra verksamheter som turismen. Många hotell, restauranger, campinganläggningar och butiker skulle inte finnas utan turister. Men flera leverantörer och tillverkande företag skulle inte heller finnas utan turister. De utländska turisterna svarar för en omsättning på 44 miljarder och 21 miljarder går direkt till statskassan. Staten är alltså den stora vinnaren på dessa nya ”tillfälliga skattebetalare”. Men Sverige är en väl bevarad hemlighet konstateras i en nyutkommen skrift från Svensk Turism. Besökare måste få veta mer om landet. Det är en angelägenhet för hela Sverige. Därför ska svenska staten marknadsföra landet som andra länder gör. – Vi socialdemokrater vill öka engagemanget för turistnäringens tillväxt, står det i rapporten ”Aktiva attraktiva Sverige” från förra året där turism beskrivs som en ”outnyttjad potential”. Regeringen satsar 77 miljoner på det centrala Turistrådet medan våra nordiska grannar satsar dubbelt så mycket. Staten har lovat att satsa lika mycket som turistnäringen på marknadsföringen av Sverige men lägger i dag bara en fjärdedel så mycket. Det är dags för regeringen att ta sin del av ansvaret. Lär av Finland, Danmark och Norge och satsa på den outnyttjade potentialen!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063