23948sdkhjf

Julbordet omsätter 1,4 miljarder

Julmånaden är livsmedelshandelns starkaste försäljningsperiod. Dagens Handel har valt ut femton klassiker på julbordet, som totalt omsätter drygt 1,4 miljarder kronor i december.

Vad man väljer att äta på julbordet har med ålder och kultur att göra. De yngre väljer framför allt köttbullar och prinskorv medan de äldre föredrar sill, Janssons frestelse, lutfisk, köttbullar och gröt. Det framgår av en undersökning som LUI marknadsinformation/Temo har gjort på uppdrag av Scan Foods. Majoriteten av den svenska befolkningen är dock ense: julskinkan är den viktigaste maten på julbordet. Färdigkokt säljer mer Förra året gick det åt totalt 2,2 miljoner julskinkor i Sverige. – Vi räknar med att det går åt cirka 6 000 till 7 000 ton julskinka per år. Det blir ungefär ett kilo per person, säger Hampe Mobärg, informationsansvarig på Swedish Meats som är moderbolag för Scan Foods. Färdigkokt skinka säljer mer och mer. Scan Foods, som står för nära hälften av marknaden för julskinkor, lanserar i år färdigskivad skinka. – Vi följer med vår tid och riktar oss till det lilla hushållet. Det är inte så vanligt med storfamiljer längre. Dagens Handel har med siffror från undersökningsföretaget AC Nielsen valt ut fler storsäljare på julbordet. Siffrorna från AC Nielsen avser produkter som är förpackade med streckkoder och gäller försäljningen förra julen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.077