23948sdkhjf

Vinst för Netonnet

O-listan, nya varugrupper och vinst för e-hemelektronikåterförsäljaren. Trögt Tyskland på rätt väg, men inga nya marknader inom överskådlig tid.

Netonnet presenterar idag sin bokslutskommuniké för 2003. Resultatet stannade på 13,0 Mkr efter en försäljning på 631,8 Mkr, vilket är en ökning med 61 procent. Nu siktar man på O-listenotering, men det är inte i första hand ett finansiellt tillskott man är ute efter. - Vi har nått en storlek nu då det är relevant att finnas på O-listan, säger Netonnets vd Anders Halvasson. O-listan är en kvalitetscertifiering som ger ökad trovärdighet både gentemot finansiärer och mot kunder. Netonnet finns idag i Sverige och i Tyskland. Under 2003 gick den svenska verksamheten med 22,1Mkr i vinst före skatt efter en försäljning på 417,5 Mkr (upp 70 procent jämfört med 2002). Den tyska verksamheten gick däremot back 9,1 Mkr efter en försäljning på 214,3 Mkr (upp 45 procent). - Vi är på rätt väg i Tyskland, säger Halvarsson.- I oktober ändrade vi marknadsföringsstrategi från en smal utbudsstrategi till en bredare kännedomskampanj. Det har redan givit resultat. Netonnet har inga omedelbara planer på att gå in i nya länder. - Vi har ett större tålamod när det gäller Tyskland, det är genom ökad tillväxt vi kommer att nå resultat. Under våren kommer Netonnet att satsa på varugruppen datorer. - Där kommer det att hända mycket, avslutar Halvarsson. I samband med bokslutskommunikén presenteras även Netonnets fjärde kvartal. Resultatet blev en vinst på 17,0 Mkr, varav Sverige stod för 16,3 Mkr och Tyskland för 0,7 Mkr.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062