23948sdkhjf

Bättre för Wedins

Sko- och accessoarkedjan minskade förlusten rejält under första halvåret. Franchise och utbildning strategi för tillväxt, säger vd Roland Nilsson.

Wedins Skor och Accessoarer presenterade igår siffror för räkenskapsårets första halvår, (september-februari). Av den framgår att försäljningen minskade från 555,1 Mkr till 506,3 Mkr eller med 8,8 procent jämfört med motsvarande period förra året. Sedan jämförelseperioden har butiksbeståndet minskat från 228 till 206, eller med 9,6 procent. Resultatet efter skatt var minus 18,2 Mkr, vilket kan jämföras med motsvarande period förra året då förlusten var 155,1 Mkr. I sin kommentar till gårdagens delårsrapport skriver vd Roland Nilsson att städarbetet inom företaget nu börjar ge resultat. Efter att ha renodlat varumärket och fräschat upp butikerna är det nu dags för nästa steg som bland annat innebär vidareutbildning av personalen Företaget har också tagit fram en franchisemodell man hoppas ska leda till kostnadseffektiv tillväxt. - Vi har nu tagit fram ett koncept för franchisedrift, vilket jag ser som en skalbar strategi. Franchisemöjligheten kommer att erbjudas ett antal orter och butikslägen där vi bedömer att formen har bäst förutsättningar, skriver Nilsson i sin kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.142