Postorderklädhandlaren Haléns köper dammodedistanshandlaren Cellbes. De båda företagen ska fortsätta att verka under sina respektive varumärken, men man hoppas på samordningsvinster. Varumärkena Cellbes och Haléns kompletterar varandra väl och synergieffekter finns inom bland annat marknadskommunikation, it, logistik och e-handel, vilket förstärker varumärkena ytterligare, skriver Gunnar Ryman, vd för Haléns-koncernen i en kommentar. Haléns ägs av brittiska The Barclay Family, som är en av de stora distanshandlarna i Storbritannien. Haléns omsatte förra året 670 Mkr och har 234 anställda. Cellbes omsatte förra året 439 Mkr och har 184 anställda. - Vi firar vårt 50-årsjubileum i år och vi känner samtidigt att det nu är dags att lämna över ägandet i nya händer, säger Gunvor och Bengt Hultgren, grundarna och ägarfamiljen bakom Cellbes.
Haléns köper Cellbes
Nordisk postorderfusion med engelsk ägare. – Båda företagen kommer att fortsätta under eget varumärke, säger Haléns vd.