23948sdkhjf

Leverantörer stödjer apoteksmonopolet

Leverantörer stödjer Apotekets monopol genom att bara sälja sina konsumentprodukter på apotek. Detta trots att produkterna ingår i vad Apoteket kallar sitt konkurrensutsatta sortiment.

Terumo Sweden AB, som säljer termometrar, har Apoteket som enda kanal till allmänheten. – Apoteket AB kan förklara produkten, och deras noggranna kontroll ger högt kundförtroende och hög trovärdighet åt vår produkt, säger Lars Jonsson på Terumo. Akla, som tillverkar fästingplockare, sårtvätt, kompresser, gasbinda och stödstrumpor har Apoteket som främsta kanal, men de säljer även förstahjälpenkuddar till bilindustri och arbetsplatser. Vid stukningar eller andra skador då svullnad uppstår hjälper ett kallt omslag. Isbitar i plastpåse funkar, men det är smidigare med en kall/varmdyna som bara finns på apotek. – Dessvärre finns kall/ varmdynan inte ute i övrig handel, säger Christina Stareborn på 3M. Hon menar att produkterna självklart också ska finnas till försäljning i sport- och dagligvaruhandel och i specialaffärer typ Etos. 3M har nyligen introducerat en helt ny produktlinje under varumärket Nexcare med plåster, kompresser, förband, småskadepaket och kall/varmdynor avsedda för konsumentbruk, och ambitionen är att produkterna ska vara tillgängliga på så många ställen som möjligt. – I Sverige är vi vana att handla vissa produkter enbart på Apoteket men så är det inte i andra länder, säger Christina Ståhl på hälso- och skönhetskedjan Etos. De 430 holländska Etosbutikerna säljer receptfria läkemedel och andra produkter för egenvård vid sidan av skönhetsprodukter. – Här i Sverige väntar många ivrigt på att den svenska marknaden för läkemedel ska omregleras så att fler aktörer kan släppas in. Då kommer även febertermometrar, medicinska stödstrumpor och andra egenvårdsprodukter att vara tillgängliga på fler ställen, säger Christina Ståhl.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062