23948sdkhjf

Han sätter bybutik på världskartan

TUURI, FINLAND (DH). Tjugosex år gammal tog Vesa Keskinen över sin pappas bybutik mitt ute i den finska ödemarken. – Det här ska bli Finlands populäraste turistattraktion, sa han självsäkert. De femhundra invånarna i byn garvade och kallade honom galen. Då.

Historien om hur Vesa Keskinen på tio år har förvandlat butiken och den lilla byn Tuuri, tidigare en okänd fläck på kartan, till landets starkaste turistmagnet är kittlande som ett Disneyäventyr. Själva platsen påminner visserligen mer om filmen ”Jägarna” än om en scen ur ”Kalle Anka och hans vänner”. Mil efter mil kör man på landsvägen genom eviga skogar, åkrar och ängar, innan man till slut möts av den berömda guldfärgade ”Enhörningsturskon”. Den är den officiella symbolen för Vesa Keskinens livsverk och reser sig hög som ett sjuvåningshus framför entrén till det omåttligt populära Lucky Village Shop. Besökskurvan har pekat spikrakt uppåt sedan Vesa tog över i Tuuri. Den blonde handelsentreprenören är numera känd över hela Finland som mannen som gör det omöjliga möjligt. – Jag känner styrka när andra inte tror på mina idéer. Pappa trodde aldrig på mig när jag var liten. Han har fått ändra sig nu, men jag har hela livet känt mig tvungen att bevisa allt hela tiden, säger Vesa Keskinen med en röst djup som Rolf Lassgårds. Att göra byhålan Tuuri till det populäraste turistmålet var en betydligt större utmaning. Befängd, enligt många. Vad var din plan när du tog över? – En av mina första strategier var att göra mig och Tuuri kändast i Finland. Och en av de första frågorna jag ställde mig var: ”Varför betala pengar till mediena om jag kan få utrymme gratis?”. Vesa är en mästare i konsten att få gratis publicitet. Förra året skrevs tusen artiklar om honom och Lucky Village i de finska tidningarna, i snitt tre om dagen. Nyligen hamnade han på omslaget till en av de stora veckotidningarna iklädd en Kalle Anka-tröja som hans sambo hade sytt till honom i 36-årspresent. Men hur lyckades du få tidningarna att skriva från första början? – Jag tog på mig att arrangera den årliga stora pimpelfisketävlingen vid sjön Liesjärvi, utanför Tuuri. Jag ringde tidningarna och sa att världsrekordet kommer att slås. Och så blev det? – Ja. Det tidigare rekordet var 6 500 deltagare. Nu kom 10 857 och tävlingen hamnade i Guinness rekordbok. Vad han gjorde var att koppla en miljonvinst till den största laxen. Numera har tävlingen 26 000 deltagare och högvinsten har höjts till en miljon euro, i stället för mark. AC/DC till 40-årsdagen Miljonjippot har satt Vesa, hans Lucky Village och Tuuri på kartan. Nya arrangemang har tillkommit och den idérika entreprenören har gjort raden av skönhetstävlingar, rallytävlingar, hästtävlingar till nationella angelägenheter: – När jag fyller 40 ska jag ordna hit mitt favoritband AC/DC för en rockkonsert vid butiken. Du skojar? – Nej. Jag värmer upp i sommar. Scorpions kommer hit i juli. Multimiljonären hyllas för sitt varma sätt som företagsledare. Village Shop är i många avseenden som Ullared. Det handlar om försäljning av massor av varor till låga priser, oftast marknadens lägsta. Men den positiva andan är unik. – I våra undersökningar svarar 99 procent av kunderna att de tänker komma tillbaka. Och 97 procent kommer att rekommendera oss för sina vänner. Vesa Keskinen har utsetts till Finlands mest positiva person, och den attityden har han skjutit in i shoppingcentret. – Vi som jobbar här har kul ihop. Jag har aldrig skällt på någon av mina medarbetare. Jag behandlar alla vänligt. Det gör dem avslappnade. De får friheten att tänka själva och om något inte fungerar tar vi upp det direkt. Jag har en chef som tränar personalen att bevara den positiva kulturen. Vesa Keskinen beskrivs som en jordnära person, en som inte går före i matkön, som länge bodde i ett rum på lagret och nöjt sig med ett kontor på tre kvadratmeter (”jag är ändå så sällan där”). Han är kaxig i affärerna i stället. Nästa mål är att tredubbla försäljningen de närmaste tre åren. Han utökar försäljningsytan med 26 000 kvadratmeter och bygger ett hotell med hundra rum, varav ett par lyxsviter (!). Inget nytt omöjligt uppdrag då? – Just nu har jag trettio idéer, som alla är hemliga. Men en sak kan jag säga. Jag ska göra Tuuri till den populäraste turistattraktionen i Europa. Strategin är inte alltid klar när jag får mina vilda idéer. I det här fallet har jag lite tankar. Jag vet att jag kommer att lyckas. Huka er, Disneyland utanför Paris och alla ni andra.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094