23948sdkhjf

Julhandeln ökar mindre i år

Det blir en rekordstor julhandel i år, men ökningen är något svagare än i fjol. Järn- och elektronikhandel julens vinnare. Böcker och guld släpar efter.

Enligt HUIs prognos ökar försäljningen under december med 3,7 procent i löpande priser. Det ger en omsättning på 44,8 miljarder kronor i den egentliga detaljhandeln i julhandeln. År 2004 ser ut att bli ännu ett år med stabil tillväxt för detaljhandeln. Fram till och med september hade försäljningen ökat med 3,9 procent. Under julmånaden väntas omsättningen bli något lägre. Vinnare är framför allt sällanköpshandeln, som väntas öka med 5,0 procent i december. Dagligvaruhandeln beräknas öka med 2,0 procent, vilket kan jämföras med en ökning på 3,6 procent i december förra året. Sällanköp ökar - Det är delvis en effekt av att priserna inom dagligvaruhandeln har sjunkit under hösten för första gången på länge, säger Helena Olsson, nationalekonom på Handelns utredningsinstitut, HUI. - Samtidigt har sällanköpsvaruhandeln gått väldigt bra under hela året. Sett över några år ökar sällanköpshandeln mer än dagligvaruhandeln. - Så har det varit även under de senaste åren när konjunkturen varit svag, vilket är ett trendbrott, säger Josefina Lund, detaljhandelsanalytiker på HUI. Sammanlagt ökade julhandeln med 3,9 procent förra året. Det motsvarade en omsättning på 43,2 miljarder kronor eller i genomsnitt 4 800 kronor per svensk under december. I år väntas varje svensk köpa varor för cirka 5 000 kronor under julmånaden. - Varje svensk individ konsumerar i genomsnitt för 1 200 kronor extra i december jämfört med en normal månad. Ungefär tre femtedelar av beloppet går till sällanköpshandeln, säger Josefina Lund. Bygghandel vinnare Vinnarbranscher är järn- och bygghandeln (8 procent), elektronikhandeln (7 procent), möbelhandeln (6 procent) samt sport- och fritidshandeln (6 procent). - Järn- och byggvaruhandeln har haft en mycket stark utveckling hittills i år. Även jämförelsemånaden december förra året var stark vilket torde ha en dämpande effekt. Vi tror ändå på en stark tillväxt under den kommande julmånaden, säger Helena Olsson. Även möbelhandeln och elektronikhandeln gick bra förra julen, men väntas även denna december öka kraftigt. Bättre sporthandel Försäljningen inom sport- och fritidshandeln blev betydligt sämre än förväntat förra julen. Kylan kom inte, vilket drabbade även decemberförsäljningen av Årets julklapp förra året - mössan. - Den svaga jämförelsemånaden gör att vi tror på en relativt kraftig ökning för sport- och fritidshandeln i årets julhandel, säger Helena Olsson. För sko- och klädhandeln började julförsäljningen i fjol svagt, men räddades av mellandagsrean. För julen 2004 tror HUI på en ökning på 3 procent för skohandeln respektive 4 procent för klädhandeln. Baksmälla för böcker Bokhandeln ökade i sin tur med 8 procent i december i fjol, men väntas denna julmånad bara öka med 1 procent. - Försäljningen har varit sämre under hela året. Därför finns det anledning att tro att den inte heller blir så stark i december. Bokmomsen som sänktes för två år sedan gjorde att svenskarna köpte mer böcker förra året. Det kan vara en baksmälla av det som vi ser i år, säger Helena Olsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063