23948sdkhjf

Lagerfeldsuccén ger H&M mersmak

- Vi är fantastiskt nöjda, säger H&Ms IR-chef Carl-Henric Enhörning, efter den uppmärksammade Karl Lagerfeld-kampanjen i november.

H&M hade räknat med att plaggen skulle räcka i åtta till tio veckor, men redan under den första helgen hade hälften av plaggen sålts. En miljon Karl Lagerfeld-designade festplagg till ett värde omkring 300 miljoner fördelades mellan de 500 störs-ta H&M-butikerna. När butikerna öppnade klockan tio fredagen den 12 november var köerna långa, och i många butiker var den första sändningen slut efter omkring en timme. - På lördagen fick butikerna nya sändningar, och under påföljande vecka har det skickats plagg från platser där intresset varit lägre, till storstäderna där intresset varit högst, säger Carl-Henric Enhörning, som räknar med att hela kollektionen kommer att vara slutsåld på två veckor. Redan innan plaggen hade tagit slut i butikerna dök det upp annonser i storstadstidningar och på internet, där plagg ur kollektionen bjuds ut till dubbla priset eller högstbjudande. - Det är roligt och smickrande för oss att intresset är så stort. Ett smolk i bägaren har varit uppmärksamheten kring den tidningsintervju i tyska Stern där Karl Lagerfeld vädrat missnöje med samarbetet. - Jag har läst originalartikeln, och den är i huvudsak positiv. Lagerfelds kritik är hovsam och beror nog på att han fått fel information, och så har detta förstorats upp i svenska medier, säger Enhörning. Det är säkert inte sista gången H&M genomför en liknande satsning, men ännu går de inte ut med konkreta planer. - Nu ska vi utvärdera den första kampanjen. Totalt sett har det gått mycket bra, men mycket kan göras bättre, säger Enhörning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063