23948sdkhjf

Ica satsar på Levi´s

Ica-koncernen utökar sin inriktning på så kallade non-foodprodukter genom att börja paralellimportera märkeskläder.

Först ut är jeans och jeansjackor från Levi´s och skor från Nike. Det handlar både om basmodeller och om mer trendriktiga plagg. - Det här ligger helt i linje med vårt non-foodsortiment. Vi erbjuder redan våra kunder skor och byxor, det här är en utökning av de märken vi saluför, säger Christian Wijkström, vd för Maxi Special AB. Kommer ni nå nya kunder nu? - Det tror jag inte, framför allt vill vi erbjuda det här till de kunder vi redan har. Om de redan är ute efter att köpa ett par byxor och kommer till oss så vill vi ha den servicen att vi säljer byxor och skor av fler märken än hittills. Är inte Levi´s rädda att få en töntstämpel om deras byxor säljs så billigt? - Det här är ett avtal med producenten och om de var oroliga för att det skulle bli en loppmarknad skulle de nog inte vara med på det här. Vi vill bara höja värdet för våra kunder av det de handlar. Från fredag kommer butikerna att erbjuda plaggen på 37 Ica Maxi-stormarknader i hela Sverige. Från Ica säger man att det viktigaste för dem är att sänka priserna gentemot sina kunder. Priserna på byxorna kommer att ligga mellan 199 och 299 kronor, att jämföras med priser kring 600 till 700 kronor i klädbutiker. Skorna kommer att kosta 349 kronor per par. Ska Ica satsa på fler produkter i framtiden, som bygg- eller vitvaror som Coop gjort? - Vi vill utöka vårt sortiment och ser vad som passar våra kunder. Idag ökar vi ut det sortiment vi redan har med fler produkter, mer kan jag inte säga, säger Christian Wijkström till Dagens Handel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063