Coop satsar
Preliminära beräkningar pekar mot att Coop Norden tappar försäljning i Sverige, ligger stilla i Danmark och ökar i Norge. resultatet för 2004. Det ger en försäljning på ungefär samma nivå som förra året och ett liknande resultat, minus 144 Mkr. Coops vd Svante Nilsson räknar inte med någon dramatisk försäljningsökning i Sverige under de närmaste åren. Istället ska Coop satsa på nya etableringar och få bort dyrstämpeln från Coop, främst genom lågpriskonceptet Coop Extra. - Felet vi gjort är att vi varit för otygliga i fråga om pris och förlitat oss på att kunder vill betala för mervärde, säger Nilsson till Dagens Industri. – Konkurrenterna har haft ett vassare koncept än vad vi har haft och vi har inte varit tillräckligt aktiva med nyetableringar. Inom kort presenterar Nilsson en tvåårsplan med strategiska förändringar för Coop. Förutom nyetableringar och satsning på lågpris kommer man att ge butikscheferna större ansvar för lönsamheten. Det rapporterar Dagens Industri.