23948sdkhjf

Hård kamp om julmatspengarna

En jul utan klämdagar ger en bra och intensiv handel för matbutikerna. Det tror kedjorna själva. Men konkurrensen är hård om de 500 kronor extra som varje svensk väntas lägga på dagligvaror under julmånaden. Färdigmat och specialvaror matkedjornas storsäljare.

- Vår bedömning är att julförsäljningen kommer att bli bättre än förra året. Det beror delvis på att det är fler dagar i år att handla på, säger Janne Pettersson, presschef på Ica. Anders Quist , vice vd Willys, tror på en omsättningsmässigt normal jul. Att det är få klämdagar är positivt för handeln. - Det underlättar i alla led att det är hela veckor i princip. Det kommer att flyta på bra för personal, kunder och logistik. Butikerna kommer inte att stå utan vissa varor, säger han. Roger Gehrman , vice vd Coop Norden och chef för Coop Forum tror också på en stabil julhandel, men mer intensiv i år de sista dagarna innan julafton. - Som jag uppfattar det har handeln blivit mer och mer koncentrerad de senaste åren. I år lär det bli än värre när almanackan ser ut som den gör, säger han. - Mer färdigmat gör att många köper allt senare. Man har inga skäl till att handla mat tidigare egentligen, man behöver inte förbereda på det sättet. I år tävlar Lidl och Netto för första gången om julmatspengarna i många delar av landet. - Genom de här etableringarna har det blivit en överkapacitet i branschen och i och med det finns det en prispress totalt sett, säger Roger Gehrman. Nordiskt inköp En ny nordisk inköpsfunktion gör att Coop Norden kan erbjuda lägre priser på vissa varor, enligt Roger Gehrman. Mp3-spelare och dvd-spelare tror han kan bli storsäljare inom specialvaror. Ica har annonserat stort i jul om en billig dvd-spelare, som också har sålt bra. Dessutom satsar Ica på jeans från Levi's och skor från Nike. - Vi beaktar specialvaror mer och mer, säger Janne Pettersson. Han ser ingen skillnad i julförsäljningen jämfört med den vardagliga konkurrenssituationen. Matpengar för drygt 18 miljarder Enligt Handelns utredningsinstitut, HUI, kommer branschen att sälja för 18,1 miljarder kronor under december. Det är två procent mer än förra julen. Jämfört med en normal månad väntas varje svensk handla för 500 kronor extra i dagligvarubutikerna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078