Säg farväl till landet lagom
Med sina välbeprövade koncept kan de internationella jättarna snabbt sätta prispress. Världens största företag, amerikanska Wal-Mart, vill starta i alla länder i Europa genom uppköp eller genom att öppna egna butiker. Listan kan göras lång på de stora kedjor som gärna expanderar norrut enligt expertisen. Här finns tyska Aldi och Schlecker, brittiska Boots och Tesco eller franska dagligvarujätten Carrefour som redan har inlett samarbete i Norge med Norgesgruppen. Omvärldsanalytikern Magnus Ohlsson på Retail Institute Scandinavia talade om just detta för några veckor sedan på Butiksdagen 2004 i Stockholm. Och om hur efterkrigstidens konsumtionsmönster i Sverige har skapat ett landet lagom. Nu tunnas detta mellanprissegment ut. In kommer lågprissatsningar - eller högre pris som också ger mervärde. Högre pris som ger identitet, rätt varumärke, rätt känsla. Köparna väntas i allt högre utsträckning välja både lågpris och dyra saker med kvalitet på bekostnad av det som bara känns lagom bra. Redan innan lågpriskedjan Lidl öppnade sin första butik i Sverige rustade sig Ica, Axfood och Coop genom att se över egna priser och koncept. Det är bara början. Handelns vinnare måste med denna ökade konkurrens noga mejsla ut sin profil. Oväntade produktmixer och spännande branschglidningar blir ett ytterligare sätt att vinna kunder. Tänk om även fler köpcentrum vågade följa den utvecklingen. Att våga sticka ut. Det handlar inte bara om att ha ett lågprisutbud eller exklusiva butiker. Bättre service, längre öppettider eller mer lokalt producerade varor blir andra konkurrensfördelar. I alla fall en stilla önskning inför det nya handelsåret. Nils Sundström Journalist