23948sdkhjf

Nöjdare kunder 04

SVENSKT KVALITETSINDEX: Dagligvaruhandelns kunder ger branschen högre betyg än föregående år. Ica fortsatt i topp. Axfood och Coop försämrar kundnöjdheten medan fristående butiker förbättrar.

I Svensk kvalitetsindex årliga mätning av olika branscher har resultatet från dagligvaruundersökningen nu publicerats. Dagligvaruhandelns kunder var något nöjdare under 2004 jämfört med 2003. Jämfört med andra branschen är kundnöjdheten hög inom dagligvaruhandeln. Ica har ett försprång mot Coop och Axfood på 3 - 4 enheter. Axfood uppvisar den svagaste trenden i kundnöjdhet och prisvärde. Fristående butiker rycker fram som kundernas favoriter. Lidl, som i år mätts för första gånger klarar sig mycket dåligt i kundernas ögon. Apoteket har i år en fortsatt stark kundnöjdhet och överlag starka betygen i kundernas ögon. Man har dock en del kvar till toppåren i mitten av 1990-talet. Systembolaget som i år mätts för tredje gången uppvisar nu bättre kundnöjdhet än efter förra årets ras (som till del berodde på mediedebatten). Kundernas bedömningar skiljer sig åt mellan olika aspekter. Det är i huvudsak image och allmänt förtroende som drabbats, medan upplevd produkt- och servicekvalitet sjunkit i mindre utsträckning; Byggvaruhusen mäts också för första gången i år. Här får ByggMax de bästa betygen bland särskilt mätta kedjor; I jämförelse med situationen i Finland och Norge framstår svensk detaljhandel som något av ett mittenalternativ. Norrmännen ger generellt sett sina företag lägre betyg och Finländarna avsevärt högre. Det framgår av rapporten från Svenskt kvalitetsindex. Svenskt Kvalitetsindex har initierats av ett konsortium bestående av SIQ (Institutet för Kvalitetsutveckling), SCB (Statistiska centralbyrån), samt de två forskningsinstitutionerna HHS (Handelshögskolan i Stockholm) och CTF (Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063