23948sdkhjf

Svårare tvister med längre reklamationstid

Konsumenter ska kunna reklamera en vara upp till tre år efter köpet. Det är innebörden i förslaget om ny konsumentköplag och konsumenttjänstlag som riksdagen väntas besluta om i februari.

– Jag är oerhört tveksam till om detta verkligen innebär en större trygghet för konsumenten, säger Anna-Karin Smedberg, jurist på Svensk Handel och expert på köp- och konsumenträtt. Det har länge diskuterats en förlängning av preskriptionstiden till tre år efter ett köp, i stället för två år som gäller i dag. Ett riksdagsbeslut i februari kan innebära att lagen träder i kraft från den första april. Vad skulle en så-dan lagändring innebära för handelsföretagen? – Då får de kalkylera med risken att konsumenten kan reklamera varan ytterligare ett år efter köpet. Det kan ge upphov till svårare tvister, utan att konsumentskyddet stärks eftersom de flesta ursprungliga fel visar sig under det första året, säger Anna-Karin Smedberg. Bevisbördan ligger på konsumenten sex månaderna efter köpet. Det gäller även i det nya lagförslaget. Riksdagen ska i februari även besluta om en ny distans- och hemförsäljningslag, som också föreslås träda i kraft första april. Fler nya lagar som berör handelsföretagen Lagen om särskild sjukförsäkringsavgift innebär att arbetsgivarna får ett medfinansieringsansvar på 15 procent av sjukpenningskostnaden för de anställda. Gäller från den första januari. Klädimporten till Sverige släpptes fri från årsskiftet. Arvs- och gåvoskatten försvann vid årsskiftet. Trängselavgifter införs på försök den 12 juni i Stockholm. Nya regler om prisinformation gäller från den första oktober 2004. Det ska göra det lättare att även jämföra priser på exempelvis banktjänster, el och telefoni.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063