23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ensam är köpstark

Under 2003 konsumerade de varor och tjänster för 93 miljarder kronor. Den nya, unga singeln är på väg att bli handlarens drömkund. - De är absolut inte priskänsliga, utan bekvämlighet är nummer ett, säger Jennie Bäckman omvärldsanalytiker på United Minds, som i en färsk undersökning kartlagt det unga singelskapet.

Hälften av alla hushåll i Sverige utgörs av singlar. Av dessa är närmare 600 000 i åldrarna 25-40 år. Gemensamt för gruppen är dess köpstyrka. Enligt analysföretaget United Minds undersökning finns det saker som singlarna lägger betydligt mer pengar på än vad paren gör: - Kaffe, livsmedel, radio/tv, utemåltider, godis, taxi, lokaltrafik och resor, säger Jennie Bäckman. Med hjälp av en jämförelse mellan 3 000 kontaktannonser från 1960 och 2001, och via en egen intervjubaserad undersökning, kan United Minds i dag måla upp en mer positiva bild av singelskapet än vad fallet har varit tidigare.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.089