23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Möbelhuset Natuzzi öppnar i Sverige

I dag slår det Italienska designmöbelvaruhuset Natuzzi upp dörrarna till sin första butik i Sverige.

500 kvadratmeter butiksyta på det exklusiva shoppingstråket Biblioteksgatan mitt i centrala Stockholm ska skapa ett starkt varumärke. Natuzzi är redan världens största producent av lädersoffor och Italiens största möbelföretag. – I dag har Natuzzi cirka 1 procent av möbelmarknaden i Sverige. Vi ska tredubbla den andelen på tre år, säger företagets nordiske vd Bo Lippert-Larsen självsäkert. Expanderar i Norden Den anrika designjätten grundades redan 1959 och har sedan länge 12 så kallade ”shop in shops” där Natuzzi-möbler säljs runt om i Sverige. Innan 2005 års utgång ska man dock ha öppnat ytterligare två konceptbutiker i Stockholmsområdet och under nästa år planerar man att öppna en i Göteborg. I Danmark finns två konceptbutiker och ett tredje kommer att läggas till listan i augusti. – Vi måste synas och skapa oss ett lika starkt ”brand” i Sverige som vi har i övriga Europa, säger Bo Lippert-Larsen. Natuzzis målgrupp sträcker sig till alla svenskar mellan 25 och 50 år. Därför vill man finnas i mixade miljöer som citylägen, köpcentrum och som shop in shops. Bo Lippert-Larsen anser att Natuzzis styrka är att man kombinerar den italienska designen med 40 års tradition och lyckas hålla ett sortiment till mellanklasspriser. – Vi vill göra lyxkänslan betalbar, säger han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141