23948sdkhjf

Blandningar rör om i konkurrensen

Starbucks satsar på en kombination av kaffe och digitala tjänster, amerikanska Sharper Image på allt som har med "mogna mäns fåfänga" att göra. Man behöver inte längre satsa allt på ett kort. Förutsättningarna för handeln håller på att förändras och orsaken är trenden branschglidning.

Vitt skilda aktiviteter kan mycket väl paketeras i ett och samma koncept. Varje dag besöker över 30 miljoner amerikaner någon av Starbucks mer än 9 000 coffeshops. Men inte bara för att dricka kaffe; många kunder kopplar också upp sina bärbara datorer mot butikens nätverk för att surfa och kolla sina mejl. Andra mixar ihop sin egen cd, med hjälp av en elektronisk jukebox som nu installeras hos fler och fler Starbucks. Starbucks tjänar pengar på att sälja uppkopplad internettid respektive digitalt lagrad musik - vid sidan av sitt överprisade, men extremt populära, kaffe. Det här är ett exempel på en starkt växande branschglidningstrend inom detaljhandeln, där varor och i stigande grad tjänster blandas och förpackas i helt nya sammanhang. Konceptstyrda modeller I ett allt större och ständigt växande utbud av varor behöver konsumenten få hjälp att inspireras och att välja. Det här öppnar upp för mer konceptstyrda affärsmodeller som bygger på att sälja idéer och lösningar snarare än enstaka produkter. Den pågående utvecklingen får givetvis stora konsekvenser för dagens aktörer. Icahandlarens stora konkurrent är kanske inte längre Coop Konsum mitt emot, utan i stället smörgåsbutiken runt hörnet eller Ikea, där kunderna passar på att ladda upp med pasta när de ändå är där. För den som är kreativ skapar handelns branschblandning nya möjligheter. Genom att paketera produkter och även tjänster i nya sammanhang kan man många gånger slippa en direkt priskonkurrens med de stora lågprisaktörerna. Skapa mervärden En kreativ branschblandning är ett sätt för självständiga butiksägare att stå emot och konkurrera framgångsrikt med de stora kedjorna. Så det finns hopp för både konsumenter och detaljister som ser och vill satsa på andra värden än bara pris. För den del av handeln som inriktar sig mot att skapa mervärden så rymmer begreppet branschblandning många nya, oanade och mycket spännande möjligheter. Den här artikeln är den första i en serie om aktuella trender där Magnus Berthling, utvecklingskonsult inom handeln, skriver om vilken väg handeln kan förväntas ta i framtiden.Vill du kommentera artiklarna så når du Magnus här: Magnus Berthling

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079