23948sdkhjf

Nytt butikskoncept testas i Tyskland

Ett nytt koncept för snabbköp har tagits fram och testas nu i Tyskland. Tanken är att man ska minska torr- och frysvaror och satsa mer på färska varor och hög kvalitet. Butikernas andel färska varor ska ligga på 60 procent mot 40 procent i dag.

Under denna och nästa vecka ska tre butiker öppna i Ottobrunn nära München. Tyska Tengelmann's snabbköpskedja Kaiser's Tengelmann provar det nya konceptet som ska ta upp konkurrensen med lågpriserna. – Vi kan inte slå dem prismässigt, men vi kan slå dem vad gäller färskhet och kvalitet, säger Kaiser's Tengelmanns vd Bernd Ahlers till Lebensmittel Zeitung. Kaiser's Tengelmanns ombyggda butiker kommer att erbjuda ett större utbud av frukt och grönt, fisk, kött, bröd och andra dagligvaror. Exponeringen är viktig och kunder kommer att kunna köpa hela menyförslag. Inför öppnandet har man jobbat med belysning och visuell presentation för exponeringen av färska varor i butikerna för att locka till köp. Montrarna i butikerna är låga för att kunderna ska ha möjlighet att se ut över hela butiken. Golven är också specialdesignade för att ge rätt känsla och funktion. Konceptet kommer från Kanada Det nya konceptet ska provas under en treårsperiod.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062