23948sdkhjf

Är IKEA inget annat än en kriminell härmapa?

”IKEA stäms för möbelplagiat – upprorsstämning bland kopierade företag”, förstasidesnyhet i Dagens Industri den 1 juli. Handlar det om kreativ stöld eller om ett rent kosmiskt sammanträffande? Ja, jag menar allvar, skriver Mats Wallin i sin krönika.

Å den ena sidan har vi: Storföretagen som IKEA och WalMart som är den nya tidens makthavare. De har stora ekonomiska tal och därmed mer inflytande i världen än vad många nationer har. I den globaliserade värld vi lever i i dag springer länder som Indien och Kina i snabb takt om oss traditionella västländer vad gäller högre utbildningar och ekonomisk utveckling. Därmed återstår bara en enda konkurrensfaktor för företagen: nya idéer, innovationer, kreativitet och design. Det har företagare i hela världen upptäckt. Inte så märkligt att kreativitetsböcker som Medicieffekten av Frans Johansson toppar affärsböckernas internationella topplistor. Om det som de företag som stämt IKEA säger är sant så är det chockerande. Då skulle det innebära att IKEA är tjuvar som ägnar sig åt idéstölder. IKEA:s ledning bör ta sig en funderare. Är ledningens attityd, som fortplantas nedåt i organisationen, hundra procent glasklar vad beträffar plagiering? Finns det tveksamheter där har möbeljätten skjutit sig i foten. IKEA vill väl knappast stå för Inte Kreativa Endast Avbildare! Å den andra sidan: Kanske är det bara ett sammanträffande att IKEA:s produkt är väldigt lik? Trender ligger och gror och blommar plötsligt upp på många ställen med ungefär samma uttryck. I reklamvärlden har nog alla upplevt att en idé dyker upp på ett annat ställe med ungefär samma uttryckssätt utan att det för den skull handlar om kopiering. Det klassiska exemplet från psykologin kring kosmiska sammanträffanden är det där aporna på en isolerad ö en dag noggrant börjar skrubba potatisen innan de äter den. Ungefär samtidigt upptäcker forskarna att aporna på grannöarna börjar göra på samma sätt trots att de inte gjort det tidigare och inte har haft någon kontakt med apor på andra öar. Kreativitet är dagens hårdvaluta. Jag hoppas att IKEA-exemplen inte är stöldgods utan handlar om att kraften i en idé som är mogen är enorm och att det är därför som det ungefär samtidigt dyker upp produkter med exakt samma uttryckssätt på marknaden. Mats Wallin är vd på Ymer Reklambyrå

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094