23948sdkhjf

Provsmakare kostar butikerna miljoner

Kunder som provsmakar godis och frukt i affärerna kostar svenska handlare över flera miljoner kronor per år.

– De varor som är extra utsatta är godis, frukt och bär. Men också smink där kunderna öppnar förpackningar som inte är prover, säger Dick Malmlund, säkerhetschef på Svensk Handel, till Dagens Handel. En norsk undersökning visar att gratisätandet i butikerna i Norge kostar ungefär 100 miljoner kronor, och i Sverige beräknas provsmakarna äta för än mer pengar. Det skriver Sundsvalls Tidning. Dick Malmlund säger till Dagens Handel att Svensk Handel uppmanar handlarna till att skylta och ge klara regler för vad som gäller. Provsmakning är snatteri, menar han. – De som äter godis och körsbär exempelvis, rättfärdigar sig med att de vill provsmaka det de köper. Men de provsmakar ju inget annat som är förpackat. De öppnar inte ett paket kaffe och provar det innan de köper, så det är ett dåligt argument. Framför allt är det små butiker, utan större marginaler, som drabbas. – Om man inte gör något så tror kunderna att det är fritt fram, därför måste handlarna lära kunderna vad som är okej och inte, säger Dick Malmlund.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064