23948sdkhjf

Klockjättar går samman

De två största aktörerna inom urfackhandeln börjar samarbeta tvärs över kedjegränserna. Klockmaster och Stjärnurmakarna bildar ett gemensamt servicebolag. Det ska minska det totala antalet leverantörer.

Urbranschen har kraftigt ändrat karaktär de senaste åren. – Kunderna köper inte längre klockor för att hålla reda på tiden. Den saken sköter mobiltelefoner och Mp3-spelare idag. Istället har klockan blivit en modeartikel och ett uttryck för personlig identitet. Det säger Per-Åke Jansson, vd för Stjärnurmakarna och Bob Råsten, vd för Klockmaster, i ett gemensamt uttalande. Förändringen i branschen har gjort att kunderna förväntar sig mer, och kedjans namn har i många fall tagit över rollen som kvalitetsgaranti över produktvarumärket. Det kräver ett annat sätt att tänka, anser Stjärnurmakarna och Klockmaster. Det nya gemensamma servicebolaget ska minska det totala antalet leverantörer och skapa strategiska samarbeten med utvalda leverantörer. Dessutom ska satsningen på egna varumärken stärkas. Bolaget kommer även att arbeta med butiksutveckling, utbildning och IT-frågor. Klockmaster och Stjärnurmakarna kommer även i fortsättningen att vara två separata kedjeprofiler. Men ramarna för ett nytt kedjekoncept finns också framtagna. "Detta är en helt ny typ av butiker där klockor säljs vid sidan av andra modeprodukter och som man bedömer mycket intressant för framtiden", skriver bolagen i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062