23948sdkhjf

Tufft för lågprisbutiker

Dagligvaruhandelns lågpriskedjor lockar inte svenskarna. Förra året förlorade Netto nästan 130 miljoner kronor i Sverige. Även Lidl går med förlust.

Samtidigt som kravet på lägre matpriser höjs kommer siffror som visar att de renodlade lågpriskedjorna Netto och Lidl har det tufft på den svenska marknaden. Netto, som ägs av Ica och Dansk Supermarked, öppnade de första butikerna i Sverige 2002. För år 2004 gjorde kedjan en förlust på nästan 130 miljoner kronor. Omsättningen blev 1,2 miljarder kronor enligt siffror som lämnats till Bolagsverket, skriver Dagens Nyheter. Siffrorna för tyska Lidl är hemliga, men av uppgifter som lämnats till skattemyndigheterna framgår att bolaget gick med förlust förra året, enligt DN. Svenska Lidl redovisade noll kronor i taxerad och beskattningsbar inkomst för år 2004. I hemlandet Tyskland har Lidl en något annorlunda profil och säljer betydligt mer av sällanköpsvaror, som TV-apparater och mikrovågsugnar. Enligt experter krävs det uthållighet för en ny kedja att etablera sig med varumärken som konsumenterna inte är bekanta med. Tyska Aldi kämpade med tio år av förluster efter att kedjan startat i Danmark.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078