23948sdkhjf

Fler kedjor satsar i utlandet

Exportrådet spår en kraftig ökning av etableringar utomlands bland svenska detaljhandelsföretag. Modeföretag som Acne, We och Filippa K satsar på konceptbutiker i storstäder.

Det är inte bara Ikea och H&M som växer utomlands. Sverige har en lång rad framgångsrika varumärken och detaljhandelsföretag som förbereder vidare expansion utomlands. Exportrådet pekar ut Baltikum, Ryssland, Polen och Norge som några heta marknader, skriver Svenska Dagbladet. – Den svenska exporten till Ryssland är 12 miljarder kronor. Jag skulle bli mycket förvånad om inte den siffran är tredubblad om tio år, säger Nore Kamoun, chef för Exportrådet i St Petersburg, till Svenska Dagbladet. Bland företagen som satsar utomlands finns Lindex som planerar en butik i Tallin, Polarn & Pyret som satsar ytterligare på Baltikum, etablering i England och sedan siktar mot Ryssland. Öst- och centraleuropa lockar även Mekonomen medan Indiska i år etablerat sig i Norge. Även flera unga svenska modeföretag satsar vidare utomlands, däribland Filippa K, J Lindeberg, We och Acne Jeans. I höst öppnar Acne en konceptbutik i Berlin och klädmärket har även planer på egna butiker i bland annat New York, Los Angeles, Tokyo och London.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062