23948sdkhjf

Bönder startar egen näthandel

Sveriges lantbrukare startar en egen nätbutik med lokalproducerad och ekologisk odlad mat. Nätverket ”Bondens egen” riktar sig till en början mot skolor, restauranger och butiker.

Nätverket ska vara en mötesplats där småskaliga producenter möter inköpare utan mellanhänder. Handelsplatsens motto är att tillfredställa olika smaker och verka för närodlad mångfald. I utbudet finns bland annat kött, ägg, grönsaker, honung och pasta. Planen är att under våren 2006 även sälja lådleveranser direkt till konsumenter. Initiativet kommer från John Higston, som driver den ekologiska restaurangen vid gatumarknaden Street i Stockholm. Han uppger till tidningen Metro att priserna kommer att vara ”rätt bra”. – Det kostar mer att producera lokalt och ekologiskt, men det finns inga mellanled, säger han till tidningen. Nätverkssystemet ska göra det möjligt att planera, lagerhålla, marknadsföra och beställa närproducerad mat året om. Medlemskap i nätverket kostar 800 kronor per producent. Bland nätverkets samarbetspartner finns Malmö Stad, Länsstyrelsen i Stockholms Län, Grönsakshallen Sorunda, Street in Sweden AB, John Higson Ltd och ESF-rådet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111