23948sdkhjf

Nu kommer tekniken som gör shopping till en upplevelse

Att shopping inte är ett nödvändigt ont – utan en positiv och lustfylld upplevelse – är för de flesta ingen nyhet. Tyvärr verkar få inom handeln förstå hur man kan förstärka den upplevelsen med ny teknik. Det ser dock ut som att en ändring är på gång, siar Joakim Norén i sin krönika.

Att använda walkie-talkier för att beställa fram skor på Pumabutiken i Stockholm är ett litet steg i rätt riktning. Mycket mer innovativt är det av en stor svensk optikerkedja att installera så kallade "delay"-speglar. Med en spegel med fördröjning kan man prova en ny båge utan synkorrigering och sedan ta på sig sina gamla glasögon och se hur den nya bågen ser ut. Just den tekniken skulle kunna användas till mycket annat. Varför inte ha en "delay"-spegel så att kunden ser hur jeansen sitter över rumpan? Endast fantasin sätter gränser för vad man kan göra med den teknik som finns tillgänglig i dag. Vi skulle kunna använda lasermätning för att hitta rätt storlek på kläder, eller streckkodsavläsare som ger receptförslag utifrån vilka matvaror vi stoppar i kundvagnen. Till dig som är orolig för att tekniken ska kännas påträngande eller att kunderna ska känna sig övervakade så har jag några råd. Det första rådet är att sätta siktet på ungdomar, de har vuxit upp med de nya teknikerna och ser det som något naturligt. Det andra är att tänka på kundernas upplevelse i första hand, inte på insamling av marknadsfakta eller effektivisering av driften. Att ha kundens bästa för ögonen adderar en ny dimension till shoppingupplevelsen. Mitt sista tips är att inte presentera det som ny teknik – utan som en ny upplevelse. Joakim Norén är trendanalytiker på Innovation Impact och ekonomie magister från Handelshögskolan i Göteborg

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.505