23948sdkhjf

NK Göteborg har fått nya kläder

NK Göteborg har bytt skepnad, i alla fall på insidan. På utsidan känner kunderna igen sig. Den 15 september visade NK Göteborg upp sitt nya ansikte.

Men allt är inte nytt. Kunderna kommer att känna igen det klassiska marmorgolvet som liksom att hissarna och de två ljusgårdarna blir kvar. – NK är ett varuhus som ständigt förändras, säger Dag Agård, varuhuschef på NK Göteborg. Vi flyttar om avdelningarna så det blir lättare att hitta. NK Göteborgs fyra våningsplan delas upp i teman med renoveringen och avdelningarna får mer varuhuskänsla. Ombyggnaden är planerad sedan fyra år och kostar mellan 120 och 150 miljoner kronor. Det finns ingen plan för när investeringen i renoveringsarbetet ska vara intjänad. – Det går inte att räkna så. Det är ett uppdämt behov av renoveringar, vissa saker har fått vänta i drygt 2 år för att vi vetat om den här struktureringen. Men en uppfräschning är viktig för att behålla känslan. Det har varit modernt med trånga butiksutrymmen en tid, men vi är ett varuhus och jag tror mer på själva varuhuskänslan. Jag tror mer på öppna utrymmen än på små stängda enheter, säger Dag Agård. Tidigare tittade NK på andra offentliga miljöer som hotell, varuhus, klubbar och butiker för att hitta inspiration. Nu väljer företagets inredare det de gillar. Därför kan du hitta en bardisk i New York som är samma som NK säljer kalsonger bakom. – Nu vågar vi ta det bästa från de rum vi ser och mixa till vår egen NK-attityd, säger Dag Agård. Dag Agård talar också om sin vision med det ny-gamla varuhuset. Han vill tänka bredare i en mer filosofisk mening vad gäller reklam och inspiration. NK vill inte basunera ut budskapet: ”Kom hit och köp”. I stället ska kunderna få möjlighet att komma in och bara titta. Kunderna ska bli inspirerade av varuhuset. De ska kunna gå in och se på färger och material vart modet är på väg, menar han. – Våra kunder är kräsna med höga krav, de vill se filosofin bakom modet. De vill att vi visar dem en stil som de kan göra om och göra till sin egen, säger Dag Agård. Han tycker att alldeles för många låter bli att ifrågasätta varför de plötsligt slutar sälja. – Jag summerar varje dag och analyserar om vi valt den lätta eller den rätta vägen. Den rätta vägen är inte alltid den lätta och tvärt om, säger han. Varuhuset satsar också på hemavdelningen och på nya märken. Bland annat kommer Victoria Beckhams jeansmärke Rock & Republic in i sortimentet. En delikatessavdelning invigdes i mars, något som NK Göteborg inte haft sedan 60-talet och på hår- och skönhetsavdelningen kan kunderna sitta i massagestolar. I vinter öppnar jeansavdelningen NK Laundry med inredning inspirerad av amerikanska tvättomater. Frågan om NKs eget märke kommer att ökas är öppen. Det är ingen idé att utarma varumärket NK menar Dag Agård. – Det finns så många bra varumärken så varför inte använda dem, frågar han. Men samtidigt är han öppen i frågan om att säljer mer varor under NKs eget märke. Vi är ett varuhus som ständigt förändras. Tryggheten finns i förändringen, avslutar han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078