23948sdkhjf

Ny e-handelsbetalning tränger ut postförskott

Att sälja via webbplatsen stupar oftast på betalningslösningarna. It-kedjan Dialect sökte länge efter ett betalningssystem som skulle hjälpa deras e-handelskunder att betala snabbt och säkert. Nu när de har hittat ett som passar dem expanderar näthandeln.

– Vi har aldrig erbjudit kortbetalning och postförskott är dyrt och krångligt för både säljare och kund. Därför blev vi glada när vi i våras hittade ett system för oss, säger Mikael Ljungman som tillsammans med Jonas Halvarsson ansvarar för It services, Dialectkedjans nätbutik. Dialect, som säljer it-relaterade produkter, har förutom nätbutiken också två fysiska butiker i Stockholm. Webbplatser som skyltfönster I dag har de allra flesta detaljhandlare i Sverige webbplatser, men de fungerar mest som skyltfönster. Kortbetalningar över nätet upplevs som osäkra, och andra lösningar är omständliga, så därför beräknas bara omkring fyrtio procent av alla besök på e-handelssajter resultera i köp. – För oss har e-handelssidan tidigare fungerat som dragare till de fysiska butikerna, men med det nya betalningssystemet har orderingången på nätet redan ökat kraftigt, säger Mikael Ljungman. Han har också noterat att allt fler nätorder kommer från kunder ute i landet och att fler stockholmare beställer hem varor utan att gå via butiken. Dessutom har antalet kunder som väljer postförskott minskat drastiskt. Betalningssystemet som Dialect använder sig av heter Paycontrol och det fungerar så att en ny kund sekundsnabbt kontrolleras. Om det personnummer kunden uppger stämmer mot folkbokföringen och om kunden inte har några betalningsanmärkningar så godkänns köpet. Sedan är det bara för kunden att göra sin beställning. Fakturan skrivs ut och paketeras tillsammans med den beställda varan, och paketet levereras hem till kund. Tryggare för kunden – Våra kunder har tio dagar på sig att betala efter det att de har fått hem varan. Det är tryggare för kunden, och det blir lättare för oss att hantera eventuella reklamationer, berättar Mikael Ljungman. Han berättar att It services har varit förskonade från bedragare som beställer varor på andra människors personnummer, något som en del andra e-handlare har råkat ut för. Johan Kjellman, produktchef på Acme associates, företaget som har utvecklat Paycontrol, menar att en stor fördel med systemet är att det skyddar mot bedrägerier. – Det är en dubbel trygghet. Näthandlaren vet att kunden är den han utger sig för att vara, medan kunden slipper betala för varor innan han fått dem. Johan Kjellman berättar att ett Paycontrolabonnemang ger möjlighet att belåna fakturorna och att det dessutom innefattar inkassotjänst inte bara på Paycontrolbetalningar, utan på alla företagets fordringar. – Sedan vi började sälja Paycontrol i november 2004, har tusentals transaktioner genomförts. Endast ett ärende har lett till betalningsanmärkning, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062