23948sdkhjf

Handeln laddar för Ramadan

Svenska butiker verkar till sist ha fått upp ögonen för den glömda kundgruppen utlandsfödda svenskar. Det är nästa grupp som butikerna bespetsar sig på.

Den muslimska fastemånaden Ramadan inleds i morgon, den 4 oktober, och pågår till början av november. I år satsar både Coop och Vi-butikerna på muslimska kunder med bland annat halalkött, frusna degar, olika slags bönor, dadlar och speciella sötsaker. – Ramadan är det största ”nysvenska” konsumtionstillfället. Näringslivet har anammat hippare helger, som halloween, och många företag är fortfarande lite tafatta inför invandrares konsumtionsmönster, säger Amjad Aloul, vd för kommunikationsföretaget Crossborder Communication, till Svenska Dagbladet Näringsliv. Och på Coop Forum i Jägersro Centrum marknadsför man inte bara maten för invandrare, utan också som bantningsmat för hälsomedvetna kunder. – Det här är produkter med lågt glykemiskt index (GI), det vill säga de har en lång förbränningstid. Så det vi gör inför ramadan kommer även att annonseras som recept för människor som vill äta enligt GI-metoden, som det så populärt heter numera, säger Roger Nilén på Coop Forum i Jägersro Centrum till Sydsvenska Dagbladet. Mindre fristående butiker som drivs av invandrare har under flera år sålt bra under Ramadan och under firandet som följer på Ramadan, Eid al-Fitr, då man ger varandra presenter och äter mat. Enligt Svenska Dagbladet Näringsliv bor det närmare 400 000 muslimer i Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11