23948sdkhjf

Internethandeln ökar kraftigt

Försäljningen över internet ökar kraftigt. Den totala ökningen under året hittills är 30 procent.

Mellan maj och augusti ökade e-handeln med 28 procent, jämfört med samma period år 2004. Det visar ny statistik från HUI, Handelns Utredningsinstitut. Och det är framför allt hos de nätbutiker som specialiserat sig på en produkt som vinner marknadsandelar som exempelvis Interflora, Lensway och Ink Club. I statistiken ingår inte resor, biljetter och finansiella tjänster, uppger Dagens Industri. HUI skriver i ett pressmeddelande: – Det är intressant att den starka ökningstakt som vi sett tidigare håller i sig. En tillväxt i näthandeln på 30 procent hittills i år är betydligt kraftigare än detaljhandelns totala ökning under motsvarande period. En fortsatt stark tillväxt inom postorderföretagens försäljning är här en viktig och förklarande faktor. I HUIs pressmeddelande framgår att om internethandeln fortsätter att öka i samma takt kommer den att omsätta närmare nio miljarder kronor under helåret 2005, eller två procent av den totala detaljhandeln. Under helåret 2004 omsatte internethandeln 6,8 miljarder kronor, eller 1,6 procent av den totala detaljhandeln. Men näthandlarna tycker att konkurrensen har hårdnat under de senaste tolv månaderna. Av de tillfrågade tyckte 57 procent det, medan två procent upplevde att konkurrensen minskat. – Den kraftigt ökade konkurrensen, som företagen upplever, är något som kan förklaras av att e-handeln på allvar tycks ha börjat etablerats som en inköpskanal. Företagens allt större insikt om att nätet är en försäljningskanal med stark tillväxtpotential är något som bidrar till att konkurrens blir allt hårdare, skriver HUI i sina kommentarer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109